Az ügyFÉL

Ha hirdetésekről van szó, az sokakat félelemmel tölt el.

Az ügyfelek félnek egy (újabb) ügynökséggel együtt dolgozni, a korábbi, sokszor rossz tapasztalatok miatt. Vagy félnek belevágni, mert nem akarnak feleslegesen sokat költeni. Az ügynökségek pedig félnek az idegesítő, akadékoskodó, az Google AdWordsben, Facebookon gyors sikert elérni vágyó ügyfelektől.

Ez így nem jó. Nem jó, hogy egyesek hanyag munkája miatt mások nem kapnak lehetőséget. Nem jó, hogy egyesek hanyag, vagy szándékosan rossz munkája miatt sok cég felesleges pénzt költ hirdetésekre. Ahogy az sem jó, ha egy ügynökség nem tud érdemi munkával foglalkozni és fejleszteni az ügyfél hirdetéseit, mert az türelmetlen. A hirdetés befektetés kell, hogy legyen, nem költség. Mi segíthet ezen? A kérdést természetesen két irányból kell megközelíteni, kezdjük az ügyfél oldali válasszal.

AZ ÜGYFÉL GONDOLATAI

Ha (leendő) hirdetőként éppen ügynökséget keresek, akkor számomra a legfontosabb a tapasztalat és a megbízhatóság kell, hogy legyen. Nem ahhoz fogok húzni, aki az ígéretek szintjén lehozza nekem a csillagokat, vagy aki havi 5000 Ft-ért kezeli a hirdetéseimet. Megbízóként számomra az a fontos, hogy eredmények legyenek. Ne 2 nap alatt, mert tudom, hogy az AdWords-öt nem erre találták ki. De 2-3 hónap alatt látszódjon az, hogy hosszútávon megtérülhet-e a befektetésem, vagy az online hirdetések ezen része nem az én üzletemnek való. Persze, sokszor sétáltam már be olyan utcákba, amik elsőre jónak tűntek, aztán pár lépés után leütöttek és elvitték a pénzem. Ezért már sokkal óvatosabb vagyok. Azért, mert valakinek sok ügyfele volt már, nem jelent garanciát a jó együttműködésre. De ha egy személyes konzultáció során az ügynökségi fél felkészületlenül, ötletek nélkül érkezik, ott már lehet gyanakodni. Sőt már akkor, ha semmi információt nem kér el tőlünk, talán még hozzáférést sem, mielőtt leülünk, hogy megbeszéljük cégem (online) marketing stratégiáját a következő negyed- vagy fél évre.

Fizetős a konzultáció? Nem is csodálom, hiszen fel kell rá készülnie az ügynökség részéről kirendelt szakértőnek. Jó esetben a konzultáció díját beszámítják a későbbi együttműködés folyamán mondjuk a fiókbeállítás díjába. Ettől máris szimpatikusabb nekem egy cég. Nem minden bőrt akar lenyúzni rólam, de ösztönöz, hogy tegyek egy próbát. Persze ennyi ösztönzés nem lenne elég, mert csak azért nem vágok bele, hogy ez a pénz ne vesszen el, hanem hogy még több legyen. Ha valakivel beszélgetek egy konzultáción, akkor szeretném, ha úgy győzne meg, hogy nekem erre szükségem van, hogy azt lássam, hogy tényleg szakemberrel beszélgetek, nem csak egy teleshopos arccal, aki mindenáron el akar nekem adni, mert az nekem jó. Ha nem is feltétlen érzem, hogy profi a beszélgetésben, de úgy érzem, hogy amit csinál, azt szereti és jó is benne, akkor máris könnyebben nyúlok a toll felé, hogy aláírjak egy határozott idejű szerződést.

De mennyiért kezelik a hirdetéseimet? Mennyit dolgoznak érdemben egy hónapban azon, hogy a hirdetéseim bevételt termeljenek? Tudom, van egy költsége annak, hogy ha rosszak a mostani beállításaim, vagy ha teljesen új hirdető vagyok, akkor szintre hozzák a fiókot. Ez egy nagy munka egyből az elején, így ha ennek van külön díja, akkor az természetes. Vagy ha ezt beépítik a havi kezelési díjba, az is. Legtöbbször az a gondom, hogy ha én 30 ezer Ft-ot költenék egy hónapban, akkor kb annyit az ügynökség is elkér. Vagy sokkal többet. Persze egy szakértő biztos tudja, hogy mennyit érdemes legalább költeni és ahhoz igazítja a saját árait. Néha például azért nem vállalja el egy ügynökség a munkát, mert azt mondja, hogy ilyen alacsony költségvetéssel inkább neki se fussak.

Régebben ilyenkor megijedtem, hogy akkor nekem a világ minden pénzét ki kell fizetnem egyrészt a hirdetésekre, másrészt a szakértőnek és még egy megrendelésem nem volt. De már tudom, hogy ez a hirdetés sokkal inkább megtérül, mintha a kerületi újságban, szórólapon vagy óriásplakáton hirdetnék. Mert itt minden eredmény látszik. És ha szerencsém van, akkor én is láthatom, nem csak aki kezeli. És az is fontos, hogy az oldalam fel legyen készülve a hirdetésekre és arra, hogy amivel kecsegtetem az érdeklődőket a hirdetéseimben, utána azt kapják az oldalon is. Tehát nekem is van dolgom. Igazából talán mindegy is, hogy konkrétan hány órát dolgozik valaki azon, hogy jók legyenek a hirdetéseim, ha azt látom, hogy van értelme.

A SZAKÉRTŐ GONDOLATAI

Hirdetem a szolgáltatásaimat ezerrel. Megjelenek ingyen, fizetősen, ahogy csak tudok, csak találjanak meg. Összeállítottam a kezdeti marketingstratégiám, amihez írtam több tucat blogbejegyzést, különböző hírlevél-sorozatokat, gründoltam egy weboldalt, persze nem saját magam, megfizettem egy hozzáértőt, hogy az olyan legyen, ami maximálisan kiszolgálja a látogatóimat, ha már egyszer rám találtak. Sok más ügynökséghez hasonlóan próbálom felkészíteni leendő ügyfeleimet, hogy mire számítsanak, ha ezeket a hirdetéseket választják. Nem a tökéletességre törekedtem, hanem, hogy vevőket szerezzek. Nagyjából 1-2 éves munkám és pénzem van benne, plusz az eddigi ügyfeleknek végzett munka. Mégis megtalál sok olyan érdeklődő, akikkel csak a gond van. Milyen gondok?

  1. „Tudnád olcsóbban csinálni! Kis cég vagyunk, nincs ennyi pénzünk.”
  2. „Lehetne-e, hogy már holnap elinduljon a hirdetés?”
  3. „Mehet-e a számlázás a te vállalkozásomon keresztül?”
  4. „Miért nincs még eredmény? Már 2 hete te kezeled a hirdetéseket!!!”
  5. „Igen, megbeszéltük, hogy mi lenne a jó stratégia, de nincs rá időm, hogy átalakítsuk az oldalt és mérőkódot tegyünk bele.”
  6. satöbbi

(kép forrása: Shop-stop című film, amiben sok szó esik az idegesítő vevőkről :D)

Ilyenkor elgondolkodom rajta, hogy nekem van túl jó szívem, amikor engedek, vagy csak simán naiv/hülye vagyok. Tudom, hogy nem vagyok az ország egyik legnagyobb ügynöksége. Tudom, hogy most még az épülő fázisban vagyok, de szakértőnek jó vagyok, hiszen ezer éve ezt csinálom és képzem is magam nap mint nap. De akkor hogy kerüljem ki az ilyen problémákat? És hogy győzzem meg a korábban már csalódott cégeket, hogy bennem megbízhatnak? Úgy látom, mindenkihez máshogy kell közelíteni, de egy dolog közös. Lássák, hogy értem, amit csinálok és lelkes is vagyok. Sokszor érzem úgy egy konzultáció során, hogy az ügyfél már rég elvesztette a fonalat. Sokat kell még fejlődnöm abban, hogy jól adjam elő magam. De ez szokott a legkevésbé probléma lenni, mert látszik rajtam a szakma szeretete és egy máris egyfajta bizalomépítőnek hat.

Valószínűleg a megoldás számomra az, ha egyszerűen nem foglalkozom azokkal, akikben problémát látok. Igazából egyszerűnek tűnik, de sokszor érzem azt, hogy olyan jó lenne segíteni, még ha kompromisszumokkal is teszem ezt. Valószínűleg ez 5 év múlva is így lesz, csak akkor már egy másik szinten. Nekem szakértőként nagyon fontos feladatom, hogy megértessem az ügyféllel, hogy milyen anyagi ráfordítással, milyen weboldallal és milyen stratégiával érdemes belevágni a hirdetésekbe. Minden más már az „én dolgom”: hogy hogyan építem fel a hirdetéseket, mit állítgatok és milyen sűrűn és, hogy meg tudom-e tartani az ügyfeleket. Eddig ezzel jól állok.

Top